Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

Μυρωδιές

Όποιος γυρίζει...μυρίζει και μαθαίνει τον κόσμο. Το ρήμα είναι στην ενεργητικότερη φωνή του και μόνο όποιος κάθεται βρωμάει κατά την παροιμία.
Οι πρώτες μου αναμνήσεις από τον κόσμο είναι μυρωδιές.Θυμάμαι πρόσωπα, γειτονιές και τοπία της νηπιακής μου ηλικίας από τις μυρωδιές που ανάδιναν ή καλύτερα από την εντύπωση που μου έκαναν αυτές οι μυρωδιές, που δένονταν με τις εικόνες και τους ήχους και γεννούσαν συναισθήματα. Μάλλον τα συναισθήματα ανακαλώ που είναι χτισμένα πάνω σε μυρωδιές.
Μεγαλώνοντας γύριζα  ολοένα και πιο πολύ ανακαλύπτοντας τον κόσμο που με περιβάλλει, τους ανθρώπους μα και τον εαυτό μου. Στο ταξίδι αυτό έφαγα πολλές εικόνες που γέμισαν τα μάτια μου, μαγεύτηκα από ήχους που τάισαν την ψυχή μου, γεύτηκα ουσίες που με μάγεψαν αλλά στο βάθος λειτουργούσα μυρίζοντας.
Διάβασα το μυθιστόρημα του Ζίσκιντ "Το Άρωμα" και κατάλαβα γιατί μπορεί κάποιος να θέλει να κατακτήσει τον κόσμο με ένα άρωμα. Χωρίς να έχω την οσφρητική ευφυία του Ζαν Μπατιστ Γκρενουίγ έχω στην μνήμη μου την μυρωδιά των σπιτιών που μπήκα, των κρεββατιών που κοιμήθηκα, ξέρω πως μυρίζει μια Κυριακή, έχω οσμιστεί τον κίνδυνο, και έχω στην μύτη μου την οσμή του θανάτου. Η μυρωδιά του ζυμαριού  είναι το άρωμα που μου θυμίζει την ζωή στην γέννησή της και η μυρωδιά της φρεσκοκομμένης χλόης με κάνει ακόμα και σήμερα να θέλω να ξαπλώσω στο χορτάρι και να χτυπάω τα χέρια και τα πόδια μου στο χώμα.
Οι πρωτόγονοι διάλεγαν το ταίρι τους από την οσμή. Η όσφρηση στην εξελικτική πορεία του πολιτισμού υποβαθμίστηκε. Μήπως έχω πάρει κι εγώ αποφάσεις σημαντικές για την ζωή μου επηρεασμένος από αυτήν την αίσθηση; Μήπως διάλεγα φίλους ή ερωτικούς συντρόφους από την μυρωδιά του κορμιού τους ; Μήπως κατά βάθος λειτουργώ όπως κι εκείνοι και παραμυθιάζομαι ότι έχω κριτήρια, παιδεία, εμπειρία ή δεν ξέρω τι  άλλο και πίσω από το λούστρο είμαι ένα πρωτόγονο όν που οσφραίνεται; Τα νεογέννητα γνωρίζουν οσμές πράγμα παράδοξο αφού λίγο πριν ήταν σε ένα σκοτεινό ωκεανό αμνιακού υγρού. Στα έντομα η ρινική κοιλότητα αντικαθίσταται με κεραίες. Αν και δεν θα ήθελα να φανταστώ δύο κεραίες τριχωτές στην θέση της μύτης μου, νιώθω ότι η ενστικτώδης και υποσυνείδητη λειτουργία μου είναι η όσφρηση. Είναι οι "κεραίες" μου για τα σκοτεινά  μονοπάτια του μυαλού μου και τον μυστικό μου κόσμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: